Afbeelding

Noordwijk

Algemeen Binder

Mooi weer, heerlijke temperaturen, het zonnetje dus rokjesdagen. Iedereen weet dan dat het voorjaar is aangebroken. Enthousiastelingen zemen de ramen, harken rondom krokussen en narcissen in de tuinen en vegen hun straatje schoon. De hortensia's worden net als de Leilinde van overbodige takken ontdaan. En niet onbelangrijk bij ons: Keukenhof kondigt de officiële opening aan. Keukenhof, de verbindende schakel van de Bollenstreek met ons eigen 'Noordwijk Bloemenbadplaats'.

Maar Noordwijk zoekt naast de bloemen ook naar nieuwe wegen. En wil dat in gezamenlijkheid doen via de sport. Ondernemers en politiek gaan deze week nu eens niet rollebollend over straat. Maar blijken elkaar te willen vinden in een nieuw opzienbarend doel. Sportwethouder en ondernemersleider willen gezamenlijk aan het werk. Zodat Noordwijk niet alleen Europees Sportstad is maar daarnaast dé Sportgemeente 2017 van Nederland gaat worden. Een titel die dit jaar nog aan Hellendoorn werd toebedeeld. Maar die volgens wethouder Gerben van Duin zo mogelijk door Noordwijk wordt veroverd. In samenwerking met ondernemers. De voorjaarskriebels zorgen kennelijk voor positivisme en drang tot actie. Met als uitgangspunt meer bezoekers naar Noordwijk te halen. En dus de kas te spekken. De ondernemers met meer pecunia 's in hun eigen kassa's ter voorkoming van roodstaande bankrekeningen. De gemeente via de parkeermeters, de toeristenbelasting en extra precariogelden.
We staan dus aan het begin van een nieuwe Noordwijkse lente compleet met de voorjaarskriebels. Ik mijmer wat weg over Noordwijk besef plots weer al die benamingen voor ons mooie dorpje. Ik noemde al 'Noordwijk Bloemenbadplaats'. Inmiddels wapperen dus overal vlaggen en vanen met 'Noordwijk Europees sportstad 2017'. (Dat 'stad' blijft voor mij iets onwennigs houden) Maar er is meer: 'Noordwijk, iedere dag een stranddag'. Noordwijk, the beach of Amsterdam'. 'Noordwijk, Hollands finest beach'. En vorig jaar met nadruk 'Noordwijk, Papendal aan zee'. Nu gaan we ook nog eens voor de titel Noordwijk, Sportgemeente 2017.
Het wordt wel heel veel van het goede. Mijn opleider in marketing leerde de herkenning zo duidelijk en nadrukkelijk mogelijk te laten zijn. Het concept van bedrijfsmatige aanpak en verkoop herkenbaar te laten zijn voor iedereen. 'Elke dag een stranddag' valt dan in ieder geval af voor Dirk en zijn naaste buren in de Kerkstraat. 'Hollands finest beach', ook al en bovendien wordt daar natuurlijk door tal van anderen smadelijk om gelachen. Dan toch maar gaan voor 'the blue Zone'? De gezonde leef en werkomgeving als concept? Ook al een kans die mag worden benut omdat die waardevast is voor de toekomst? Ik ben er nog niet uit. Dus hou ik het maar op de geweldige uitspraak van Huib van der Bent in een interview met Miep Smitsloo. Ik citeer een beetje vrij: Ik hoef geen wereldreis te maken. Noordwijk is zo mooi, ik wil er geboren worden en ik wil er (voor) sterven.'

Uit de krant