Het voormalige Stille Zuie. De plek waar 46  parkeerplaatsen heel snel gaan verdwijnen. | Foto: WS
Het voormalige Stille Zuie. De plek waar 46 parkeerplaatsen heel snel gaan verdwijnen. | Foto: WS Foto: Wim Siemerink

Niet meer parkeren op Stille Zuie

Algemeen Politiek

Op 1 januari 2020 verliep de vergunning voor het parkeren op de 46 parkeerplaatsen op wat Noordwijkers kennen als ‘Het Stille Zuie‘. Dat is de grond die in 2014 werd verworven door aankoop van 9 woningen van de toenmalige Woningstichting. Die mocht tijdelijk worden benut om het parkeerprobleem in dit gebied nabij de Hoofdstraat te verlichten.

In feite is het parkeren aldaar een illegale zaak. Daarom gaat de gemeente uitvoering geven aan het verlopen van de vergunning en is het parkeren ter plekke vanaf 14 april verboden. Niet minder dan 46 parkeerplaatsen komen daardoor te vervallen.

Een nachtelijke telling zou hebben laten zien dat er dan met de resterende 68 parkeerplekken nog voldoende parkeerruimte overblijft voor omwonenden. Voor het winkelend publiek lijken de problemen groter te worden. Wel wordt er voor de komende zomerperiode parkeerruimte gecreëerd op het Verloopterrein aan oostzijde van de Hoofdstraat. Maar, dat komt volgens de winkeliers veel te laat. Ook vanuit de gemeenschap klinken verontruste geluiden en is er de oproep om snel permanente parkeerplaatsen te realiseren.

De retail, verenigd in Noordwijk Shopping Centre, heeft vol onbegrip per direct bezwaar aangetekend. Met onbegrip omdat er tijdens het regelmatige reguliere overleg er met geen woord over werd gesproken. Men moest nu via de media het nieuws, van een aan de bewoners verzonden brief, vernemen. In die brief wordt uitgelegd dat er werk wordt gemaakt van realiseren van extra parkeervoorzieningen. Maar dat blijkt allemaal toekomstmuziek.

Nog steeds geldt de tijdelijke oplossing van het dubbelzijdig parkeren op de K.W. Boulevard. Er is ook het plan van een demontabele parkeergarage op het huidige parkeerterrein Palaceplein. Bovendien is er het plan om op het Wantveld, na een herinrichting, via half-ondergronds parkeren plus een pareerdek, totaal 900 parkeerplekken te realiseren. Verder wordt nog nagedacht over andere oplossingen van ondergronds parkeren.

Dit biedt echter, volgens voorzitter Maarten van den Berg, geen soelaas voor de toch al in nood verkerende retail rond de Hoofdstraat.

Uit de krant