Wethouder Roberto ter Hark en Wouter Edzes van de provincie na de ingebruikname van het PRIS. | Foto: WS
Wethouder Roberto ter Hark en Wouter Edzes van de provincie na de ingebruikname van het PRIS. | Foto: WS Foto: Picasa

Niet langer rondjes rijden

Algemeen

De noodzaak van een heel duidelijk parkeerverwijssysteem werd al jaren geleden aangetoond. Het bleek een grote wens van veel Noordwijkers. Door hen met regelmaat ingebracht tijdens de diverse bijeenkomsten over de toekomst van Noordwijk.

Door Wim Siemerink

Het zoeken naar een parkeerplekje levert in Noordwijk, met name de verschillende wijken in Noordwijk aan zee, voor zowel de toerist als de bewoners behoorlijk veel overlast en irritatie op. In de vorige coalitie werd er veel over gesproken maar bleek het er toch niet van te komen. Bij een eerste poging van het toenmalige college zou de financiële drempel te hoog zijn geweest.

Dit jaar kwam er echter plotseling schot in de zaak. En deze week opende wethouder Roberto ter Hark met zichtbare trots een zogenaamde PRIS. Wat staat voor Parkeer Route Informatie Systeem. De wethouder deed dit samen met Projectmanagement Infra HOV van de provincie Zuid Holland, de heer Wouter Edzes. Want zo legde de heer Edzes uit: 'Deze maatregel is niet alleen een lokaal belang maar tevens een belangrijke bijdrage aan de realisatie van infrastructuur ten behoeven van hoogwaardig openbaar vervoer in de Provincie Zuid-Holland. En met name voor de route naar Schiphol'.

Wethouder ter Hark benadrukte hierna het belang voor Noordwijk en noemde als opbrengst minder verkeersdrukte, minder hinder en, ook heel belangrijk, minder uitstoot van fijnstof en kooldioxide. Maar hij verwacht bovendien dat het gaat zorgen voor meer veiligheid in de diverse wijken. De wethouder zag nadrukkelijk ook de zo noodzakelijke betere doorstroming van het openbaar vervoer, als laatste maar bepaald niet onbelangrijk voordeel.


Aanrijroute

Het systeem blijkt gebaseerd op een vaste aanrijroute die al vanaf de provinciale weg N206 wordt aangegeven. En die bezoekers adviseert via Gooweg en Northgodreef richting het Wantveld te gaan. Daar liggen in het wegdek verscholen de tellussen en hangen aan diverse lantaarnpalen kleine en zeer slimme systeemkastjes. Op de parkeerplekken bevinden zich meer dan vierhonderd al even slimme parkeersensoren. Die daar heel stilletjes de bezetting van de parkeerplekken registreren en via de bebording de bezoekers adviseren over beschikbare vrije parkeerplaatsen.


Uitbreiden

Voorlopig bevat het systeem de verwijzing naar 7 verschillende parkeerlocaties in het toeristisch gebied. Dat zijn de grote parkeerterreinen in de nabijheid van beide Boulevards. Maar wethouder ter Hark was heel duidelijk: 'Het systeem is gemakkelijk uit te breiden en we hopen dat ook de bedrijven met eigen parkeerruimte met ons mee willen doen. We zorgen dan met elkaar voor een optimale benutting van de schaarse ruimten wat ons allemaal voordeel oplevert.

De praktijk moet nu gaan uitwijzen of het systeem aan de verwachtingen gaat beantwoorden. De vertegenwoordigers van de leverancier Ledyears uit Alblasserdam zijn vol vertrouwen. Vooral ook omdat de ambitie die wethouder Roberto ter Hark uitsprak, volgens hen volledig past bij hun bedrijfsfilosofie.

Uit de krant