De Noordwijkse burgemeester Jon Hermans en wethouder Roberto ter Hark nemen ook een kijkje in de bus. | Foto: Ina Verblaauw
De Noordwijkse burgemeester Jon Hermans en wethouder Roberto ter Hark nemen ook een kijkje in de bus. | Foto: Ina Verblaauw Foto: Ina Verblaauw

Zelfrijdende shuttlebus op terrein ESA ESTEC

Algemeen

Op het terrein van ruimtevaartcentrum ESA ESTEC was afgelopen dinsdag de presentatie van een zelfrijdende bus. Aan de ontwikkeling daarvan is vanaf 2017 door diverse partijen hard gewerkt met onder andere financiële steun van de provincie Zuid-Holland..

Door Ina Verblaauw

De bus zonder bestuurder rijdt voorlopig alleen over het terrein van ESA-ESTEC om mensen te vervoeren naar de verschillende gebouwen. In de shuttle is plaats voor zeven passagiers en een steward. Bovendien is de shuttle toegankelijk gemaakt voor mensen in een rolstoel. De bus rijdt rond met een maximale snelheid van circa 20 kilometer per uur.

Na de testperiode op het terrein gaat de bus ook rijden op de openbare weg, vanaf de bushalte bij de Schorpioen in Katwijk naar het ruimtevaartcentrum om personeel en bezoekers te vervoeren.

Directeur Franco Ungaro is daar blij mee: 'Vanaf de bushalte naar het Estec terrein is nog een pittige wandeling. Kun je heel erg nat van worden'. Het testgebied wordt later uitgebreid tot en met het tegenoverliggende Campus terrein van ESA-ESTEC.

Steward

Naar verwachting blijft er tot eind 2020 een steward aan boord van de shuttle. De openbare weg is een moeilijk parcours: zebra's, rotondes en fietsers maken het tamelijk ingewikkeld. De shuttlebus slaat alle gegevens die het tegenkomt op in het geheugen. Zo worden voor de bus de geheimen van de weg langzaam ontrafeld. Ook alle objecten die de bus tegenkomt worden opgeslagen.

De bus wordt aangestuurd door het Galileo Navigatie Systeem, waarvan het testcentrum ook in Noordwijk is gehuisvest. De bus kan, afhankelijk van de omstandigheden, ongeveer negen uur onafgebroken rijden. Dit wordt iets minder als bijvoorbeeld de airco aanstaat of er een stevige storm is. Op de momenten dat de bus niet wordt ingezet, wordt die opgeladen.

Orbiter

Voordat de aanwezigen werden uitgenodigd voor een testrit, werd de naam van de bus onthuld: 'Orbiter', dat zoiets betekent als 'baan rond de aarde'. Hoofdmotto tijdens de presentatie was 'Learning bij Doing'. Dat is wat er de komende tijd wordt gedaan: lering trekken uit de testritten en van daaruit aanpassingen toevoegen.

Naar verwachting is over ongeveer vijf jaar de zelfrijdende bus in het normale straatbeeld te zien.

Uit de krant