Afbeelding
Foto: PR

Belang van samenwerken in de Duin- en Bollenstreek wordt steeds groter

Algemeen

De samenwerking in de regio wordt steeds belangrijker geacht. Dat leidde in 2021 tot het opstellen van ‘de Strategische agenda Duin- en Bollenstreek. Het college van B&W informeert de gemeenteraad over de voortgang en kondigt de noodzaak van extra bijdragen aan. 

In de uitvoeringsagenda is niet alleen de ruimtelijke samenhang tussen de gemeenten aangegeven, maar ook de onderlinge verbondenheid waaruit blijkt dat samenwerken belangrijk is. Inmiddels zou dit belang van samenwerken steeds groter worden omdat vraagstukken op het gebied van ruimte en mobiliteit, economie, arbeidsmarkt, woningbouw, inrichting van het landschap en niet te vergeten klimaatontwikkeling, niet zomaar even opgelost worden. 

Het is van belang dat de politiek zich goed realiseert dat om deze vraagstukken te kunnen aanpakken, vanuit de landelijke en provinciale overheid een intergemeentelijke samenwerking wordt geëist; voorwaarde bij de mogelijke toekenning van extra financiële middelen.

Gegroeid

Er worden inmiddels al diverse projecten in samenwerking aangepakt. Het college stelt vast dat de samenwerking tussen Noordwijk, Teylingen, Lisse, Hillegom en Katwijk merkbaar is gegroeid. Zo wordt nog dit jaar voor het project ‘Hernieuwbare energiebronnen’ de eerste gezamenlijke stap gezet richting een bestuursopdracht Collectieve warmte. Want ook in deze streek verdient de energievoorziening extra aandacht. Waarbij de winning van Noordwijkse aardwarmte van groot nut kan zijn.

Hiernaast is er aandacht besteed aan de taken van de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB). Er zijn bovendien nieuwe plannen opgesteld om tot een productieve uitvoering van diverse belangrijke projecten te komen die ook voor Noordwijk van belang zijn. De topprioriteiten zijn een duurzame Greenport, het verbinden van de Kennisintensieve Maakindustrie, Gezond Toerisme en de Ontwikkeling van de RegioBrand.

Holland Rijnland

Daarnaast blijft natuurlijk een intensieve samenwerking met de 14 gemeenten van Holland Rijnland en het daarbij behorende Regionaal Investeringsprogramma ook een rol spelen. Daarom hebben de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek de DBS-projecten als input voor dit programma aangeleverd voor de beslissende besluitvorming door Holland Rijnland.

De regionale opgaven van een goede verkeersafwikkeling zijn van groot belang en daartoe wordt een zogenaamde ‘corridorstudie’ gelanceerd. Daarbij is aandacht voor lokale ontwikkelingen met raakvlakken; zoals de ontsluiting van nieuwbouwlocaties en bijvoorbeeld de transformatie van het huidige Noordwijkse bedrijventerrein Space Business Park naar het ontwikkelen van een campus. Een gewenste governance met onder andere de gemeenten Oegstgeest en Leiden wordt nog nader uitgewerkt. Samen met deze gemeenten zal op initiatief van Katwijk daarom een projectplan aan Holland Rijnland worden voorgelegd.

Mobiliteit

Samenwerking is ook van belang bij de Mobiliteitsaanpak Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer. Daarbij is de belangrijkste rol voor de Provincie Zuid Holland. Maar per deelproject is wel een verantwoordelijk trekker aangewezen. 

Zo is de gemeente Noordwijk samen met de gemeente Hillegom aangewezen om het project Verbinding N206 - N207, met een aftakking naar station Hillegom ter hand te nemen. Helaas kent het project HOV Noordwijk - Schiphol, dat wel een onderdeel vormt van het maatregelenpakket, geen echte trekker maar gaat het daarbij om een eigen organisatie en financieringsstructuur.

Tenslotte krijgt de ‘branding’, het exploiteren van de regio als merk, ook de aandacht. Er wordt volgens de samenstellers van de voortgangsrapportage naar gestreefd om de gezondste en vitaalste regio van Nederland te worden. Om daarmee een juiste balans tussen toerisme en leefbaarheid creëren op basis van de kernwaarden gezond, vitaal en energiek.

Uit de krant