Bij Wilma - Een heel erg dure cruise | de Noordwijker
Logo denoordwijker.nl

Bij Wilma - Een heel erg dure cruise

  Column

Cruisen is al jaren echt in. We kennen allemaal de uitnodigende advertenties in de krant en mooie verhalen van vrienden of familie die op de Middellandse Zee, het Caribisch gebied of richting Scandinavië hebben gevaren. Gedurende de nacht varen en overdag een mooie stad bekijken. Het is pure luxe en verwennerij. Maar let vooral op de van toepassing zijnde "kleine letters".

Een reisbureau legt als tussenpersoon een contract vast tussen de passagier en de touroperator. Als het een bonafide touroperator is dan zijn de ANVR consumentenvoorwaarden van toepassing. Maar door het contract met de touroperator worden ook diens algemene voorwaarden van toepassing.

Een door de Geschillencommissie Reizen in Den Haag behandeld geschil toont aan dat het ook goed fout kan lopen. Een echtpaar had een cruise geboekt voor ruim € 12.000,-. Drie weken voor de vertrekdatum vroegen zij of hun dochter en schoonzoon in hun plaats zouden mogen gaan omdat een van de twee plotseling opgenomen moest worden in een ziekenhuis. Het reisbureau deed zijn best om dit voor elkaar te krijgen. Volgens de wet en ook volgens de ANVR-voorwaarden kan zo'n indeplaatsstelling uiterlijk 7 dagen voor de vertrekdatum worden gevraagd maar in de algemene voorwaarden van de touroperator stond dat zo'n indeplaatsstelling alleen kan geschieden als de in de reisovereenkomst betrokken derden ook daarmee akkoord gaan.
Deze derde, de betreffende rederij, hanteerde echter in zijn voorwaarden een termijn van 30 dagen voor zo'n indeplaatsstelling. De rederij deed moeilijk omdat men ook de tijd wilde nemen om onder meer de ware identiteit van alle betrokken personen na te trekken, hetgeen met veiligheid te maken zal hebben. De rederij week niet van die termijn af en was ook niet bereid om de reissom terug te betalen.
De geschillencommissie die over het geschil diende te oordelen paste keihard de regeltjes toe en heeft de klacht van de vakantiegangers om die reden ongegrond verklaard. Een schade dus van € 12.000,-. De commissie voegde er aan toe dat men maar een annuleringsverzekering had moeten sluiten die inderdaad hier ontbrak.
Een dure les dus voor de vakantiegangers en een gratis les voor u om zo'n verzekering (let ook op de daarbij behorende verzekeringsvoorwaarden) altijd af te sluiten, zeker als het om behoorlijke bedragen gaat en u geen risico wil lopen.

Hans Hinnen,
Advocaat en mediator en BO Ombudsman
(info@hanshinnen.nl)

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225491&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=denoordwijker.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=220" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225489&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=denoordwijker.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=220" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>