Hessel (links) met leden van het electronics-team. | Foto: TU Delft
Hessel (links) met leden van het electronics-team. | Foto: TU Delft

Noordwijker Hessel Schulte strijdt met waterstofboot om wereldtitel

Algemeen

Het TU Delft Hydro Motion Team zal van 4 tot 9 juli met hun waterstofboot deelnemen aan de Monaco Energy Boat Challenge in Monaco. De waterstofboot is ontworpen en gebouwd door het TU Delft Hydro Motion Team. Hessel Schulte uit Noordwijk gaat, samen met 24 andere teamleden, de strijd aan om te laten zien dat schone scheepvaart nu al mogelijk is met waterstof.

De studenten racen tijdens dit WK tegen andere duurzaam aangedreven boten. Het team staat er zelfverzekerd in: “Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen, is dat wij veel meer energie kunnen meenemen in een compactere ruimte”, vertelt Hessel. “Om als elektrische boot dezelfde afstand te kunnen varen als onze waterstofboot, moet deze boot veel meer ruimte hebben om accu’s mee te nemen die dezelfde hoeveelheid energie dragen.” Tijdens de competitie wordt de boot op de proef gesteld op zijn snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen. 

De waterstofboot gebruikt een speciale techniek om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de brandstof. De vorm van de romp is zo ontworpen, dat de boot tijdens het varen door het water een stukje uit het water wordt geduwd. Zo ervaart de boot minder weerstand en kan deze zuiniger en sneller varen. Maar om nog sneller en nog zuiniger te varen, kan de waterstofboot nog verder uit het water stijgen. Dit doet de boot door middel van draagvleugels. Hessel legt uit hoe het werkt: “Draagvleugels kan je vergelijken met vleugels van een vliegtuig, maar dan onder water. Wanneer we hard genoeg varen, ontstaat er lift en wordt de gehele romp een stukje uit het water getild. Doordat er hierdoor minder oppervlakte van de boot in contact is met het water, zorgt dit voor een grote afname van de weerstand.”

Net zoals het makkelijker is om door het water te bewegen als je tot je enkels in het water staat en niet tot je middel, is het ook voor de boot makkelijker om voort te bewegen als deze hoger op het water ligt. Door deze technieken toe te passen maakt het team een grotere kans om de wereldtitel deze zomer binnen te slepen.

Inspireren

Het TU Delft Hydro Motion Team bestaat uit 25 studenten van elf verschillende studies aan de TU Delft. Sinds de oprichting in 2005 probeert het team de maritieme sector te inspireren om schoner te varen. Dit jaar verkent het team de mogelijkheden van waterstof: “Als wij laten zien dat het mogelijk is om binnen een jaar een boot op waterstof te bouwen, kan de maritieme industrie het ook!”

De waterstofboot in actie. |
Hessel Schulte. |
Het voltallige team. |

Uit de krant