Reclame
Logo denoordwijker.nl
Foto: thv
Bollenpraat

Reclame

Ooit hadden we in het bollenvak een instantie die de promotie van de bollen regelde: het IBC, Internationaal Bloembollen Comité, waarvoor de gelden werden opgebracht door een verplichte bijdrage over de omzet. De vraag is of we er rouwig om moeten zijn dat dat voorbij is. Talloze initiatieven zijn toch gebleven of geboren.

Keukenhof is het meest in het oog springend. Een in de hele wereld bewonderde show, die bovendien het vak niets kost! De gedreven directie maakt er ieder jaar met een groot team een spektakel van. Fingers crossed of alles dit jaar wel door kan gaan. Het bloemencorso is eveneens een groot evenement. Gerund door vrijwilligers die het ieder jaar weer klaarspelen om “het mooiste corso ooit” te laten rijden. Twee jaar achtereen niet te mogen rijden, zou wel heel triest zijn.

Dan al die bloemenshows in de winter en het vroege voorjaar, Bovenkarspel en Breezand zijn de meest spraakmakende. Dichterbij, de huisbroei-wedstrijd in Lisse. Veelal jonge kinderen doen mee en moeten dan thuis de nodige potjes met bollen in bloei zien te krijgen. Konden ze voorheen de snelle soorten buiten zetten, dit jaar dus niet met een heuse winterstorm. Misschien dat we volgende week het resultaat kunnen zien.

Sponsoracties genoeg, de meest opvallende was die met tulpen voor het ziekenhuis- personeel. Een zeer gewaardeerde schouderklop. Daarvóór was de actie met hyacintenbloemen voor jonge kankerpatiënten. Brengt jaarlijks een fors bedrag op. Maar de grootste reclame voor het vak is de Bollenstreek zelf. Keurig rechte banen bloeiende narcissen, hyacinten en tulpen zijn voor menig toerist onweerstaanbaar aantrekkelijk. Zullen we ze dit voorjaar nog zien, zij het met hun eigen kuch en drankje? Heel opvallend is het feit dat, nagenoeg zonder reclame, dit voorjaar de bloemen gevreten worden. Een opsteker in deze toch heel moeilijke tijd!

Aad van Ruiten

Meer berichten