Quirine Kamphuisen: 'We moeten in beeld blijven bij toekomstige bezoekers'. | Foto: PR
Quirine Kamphuisen: 'We moeten in beeld blijven bij toekomstige bezoekers'. | Foto: PR

Noordwijk Marketing is evenzeer lokaal actief

Algemeen

Terwijl om ons heen de bollen de geur van hyacinten domineert, de narcissenvelden weelderig bloeien en de tulp als symbool van Nederland zich van zijn beste kant laat zien worden toeristen simpelweg geweerd.

Van de maand april als eerste grote economische impuls voor de regionale en nationale economie, kan in 2020 geen sprake zijn. In de gemeente Noordwijk wordt het bedrijfsleven keihard geraakt.

De oorzaak is voor iedereen duidelijk. Het gevolg is dat de sierteelt producten nauwelijks aftrek vinden. Het beleid van ‘thuis blijven’ treft echter ook de horeca recht in het hart. Alleen de supermarkten lijken winnaars te zijn. Hoewel ook voor hen er veel beperkende maatregelen werden afgekondigd. Creativiteit geeft hier en daar nog wel wat mogelijkheden voor de kleine ondernemer.

Noordwijk Marketing

We zien hierbij een opmerkelijke rol van Noordwijk Marketing. Omdat deze organisatie zich voor de korte termijn vooral blijkt te richten op eigen inwoners. Met een campagne die erop gericht is om de lokale ondernemer op alle mogelijke manieren te steunen en aankopen te doen bij de lokale winkelier en de creatieve acties van horecaondernemers te omarmen. In samenwerking met de Noordwijkse Ondernemersvereniging en de Koninklijke Horeca-afdeling Noordwijk wordt er alles aangedaan om in deze moeilijke omstandigheden een positieve rol te vervullen. Vooral om winkels en horeca te faciliteren. Op de website publiceert Noordwijk Marketing een lijst met tips over de mogelijkheden om toch nog lekker te dineren via afhaal of bezorgservice. Zo is er eveneens de lijst met winkels waar onder voorwaarde toch gewinkeld kan worden.

Iedereen moet meedoen

De activiteiten zijn nadrukkelijk gericht op de huidige situatie. Maar met als uitgangspunt dat op een moment alles weer normaal moet zijn. ‘Daarom moet Noordwijk en omgeving wel in beeld blijven bij toekomstige gasten en bezoekers’, laat Quirine Kamphuisen, directeur van Noordwijk Marketing weten. Noordwijk Marketing gebruikt hierbij de website om ook al het mooie van de streek in beeld te brengen. Ze wil alle inwoners vragen om mee te doen en foto’s, filmpjes, of misschien wel gedichten of bijzondere ervaringen in te sturen naar Noordwijk Marketing

Ze noemt als onderwerpen natuurlijk de bollenvelden maar vooral ook mooie natuurfoto’s, dartelende lammetjes, een unieke zonsondergang of fraaie foto’s van gebruikers van de zee zoals zeilers en surfers.

Niet afwachten

Nogmaals Kamphuisen: ‘We mogen niet stilletjes afwachten maar we moeten er juist nu alles aan doen om Noordwijk heel actueel te houden bij toekomstige bezoekers. De digitale weg biedt daarbij voldoende kansen.’

Duidelijk is inmiddels wel dat de huidige leiding van Noordwijk Marketing nadrukkelijk vanuit een lokale zienswijze de internationale promotie ter hand neemt. Zij heeft daarbij de steun van de NOV en de KHN. Die hebben meegekeken hoe de juiste boodschap bij de juiste doelgroep op het juiste moment terecht gaat komen. Zij noemen een gepresenteerd concept positief en uitten hun voornemen om de campagne landelijk onder de aandacht te brengen. Ook landelijke aandacht wordt gevraagd voor het belang van de grote Congreshotels. Namens Noordwijk gaat Jaap Liethof deelnemen aan het overleg wat daarover gaat worden gevoerd.

Uit de krant