Straks kan er op de K.W. Boulevard ook aan de landzijde worden geparkeerd. | Foto: Wim Siemerink
Straks kan er op de K.W. Boulevard ook aan de landzijde worden geparkeerd. | Foto: Wim Siemerink

Tijdelijke oplossingen voor naderende parkeerproblemen

Algemeen Politiek

In de vorige collegeperiode was er nog de droom van een autovrije Koningin Wilhelmina Boulevard. Die moest worden ingericht als een onderdeel van het duinlandschap en waar kinderen vrijuit zouden kunnen spelen. Een herinrichting is opnieuw aan de orde. Inmiddels staat de politiek weer gewoon met beide benen op de grond.

Parkeren is voor iedere autobezitter zelden een droom maar al te vaak een soort nachtmerrie. Soms vanwege een wanhopige zoektocht, ook vanwege de hoge tarieven en de dreigende boetes. Bovendien is er als gevolg van de parkeerdruk voor veel inwoners een ongewenste overlast. In Noordwijk aan zee is het parkeerprobleem alleen erg groot in de zomerse perioden en dan voornamelijk in en nabij het toeristisch gebied. Inmiddels kiezen heel veel mensen daarom voor het gebruik van de fiets en andere tweewielige voortuigen. Dat heef echter ook weer gevolgen voor het plaatsen van ervan. De strandafgangen puilen soms uit, rond de winkelgebieden leidt het fietsparkeren af en toe chaos. Ook daar zoekt men naar oplossingen, maar voorlopig krijgt de automobilist nog even voorrang.


Oplossingen

Inmiddels is die droom van een autovrije Boulevard dus wreed verstoord en denkt de politiek nu niet alleen na over concrete en betaalbare oplossingen zoals ondergrondse parkeergarages elders. Nu zal op de K.W. Boulevard ruimte worden vrijgemaakt voor parkeerplaatsen als compensatie voor die welke verloren gaan bij diverse ontwikkelingen. In overleg met de Noordwijkse ondernemers is gezocht naar concrete uitvoerbare oplossingen.
Het eerste plan houdt in dat straks aan beide zijden van de Boulevard mag worden geparkeerd. Dat levert voorlopig 75 extra parkeerplekken op. Die na het aanbrengen van de benodigde censoren worden toegevoegd aan het parkeerverwijssysteem.

Maar dit zal niet voldoende zijn om de naderende parkeerproblemen geheel op te lossen. Het parkeren is zo wie zo al langer onderwerp van discussie. De belangrijke vraag is daarbij hoeveel parkeergelegenheid er moet worden aangelegd voor de incidentele bezoekers. Het bedrijfsleven en vooral de detailhandel stelt hoge eisen aan de gelegenheid die moet worden geboden aan bezoekers aan winkelgebieden. Daarbij gaat het zowel om autoparkeerplaatsen als om stallingmogelijkheden voor fietsen en andere tweewielige voertuigen.


Piekmomenten

Een andere discussie is het aanbod wat er moet zijn voor de piekmomenten. Dit jaar nog moest bijvoorbeeld Keukenhof zelfs een bezoekersstop afroepen omdat parkeerplaatsen overvol waren en daardoor ook het verkeer in de gehele streek muurvast kwam te staan. In Noordwijk gaat het vooral om de zomerse weekenden en de belangrijke publieksevenementen. Waarbij ook de inwoners vaak veel overlast ondervinden. Uitgangspunt is dat iedereen die naar Noordwijk wil komen ook eenvoudig een parkeerplekje zou moeten kunnen vinden. Niet per se direct dicht bij het toeristisch gebied maar mogelijk op transferia die in de periferie van de badplaats moeten worden gerealiseerd.

Wethouder Roberto ter Hark wil niet meer blijven dromen en afwachten. Hij bereidt inmiddels een extra tijdelijke, gestapelde parkeervoorziening op het huidige parkeerterrein op het Palaceplein voor. Daar zouden dan nog eens 110 extra parkeerplekken kunnen worden gerealiseerd. Hij wil zeer binnenkort een afgewogen voorstel inclusief de baten en lasten aan de gemeenteraad presenteren.
Voorlopig spitst het zich dus toe op het toeristisch gebied rond de K.W. Boulevard. Wethouder ter Hark laat ons nog weten: 'Noordwijk aan zee is een kern waar gewerkt wordt. En grote en kleine projecten zijn ieder voor zich van invloed op de gewenste bereikbaarheid. Onze ambitie blijft een goede bereikbaarheid richting kust, ook met de auto. We willen dit goed regelen maar durven ook creatief te zijn met tijdelijke oplossingen'.

Uit de krant