Het verdwijnen van parkeerplekken aan de Parallelboulevard moet wel worden gecompenseerd. | Foto: WS
Het verdwijnen van parkeerplekken aan de Parallelboulevard moet wel worden gecompenseerd. | Foto: WS Foto: Picasa

Verder parkeeronderzoek blijkt noodzakelijk

Algemeen

Parkeren aan Zee houdt de politiek al lange tijd bezig. Met name kreeg een mogelijke parkeergarage onder het duin voor Huis ter Duin de nodige aandacht in de publiciteit. Parkeren in combinatie met congresruimte op die plek zou volgens het college een welkome aanvulling kunnen zijn in het ontwikkelen van Noordwijk als congreslocatie.

Het college publiceerde in het kader van de omgevingsvisie diverse ideeën. De hierop volgende reacties van inwoners en belanghebbenden deed het college besluiten om opnieuw studies en onderzoeken uit te voeren. Inmiddels weten we bovendien dat er een kwaliteitsslag nodig is in Noordwijk aan zee. Hiervoor moeten dus veel nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd om de vele parkeerplekken die verloren gaan te compenseren. Zoals al gezegd moeten er nieuwe parkeerplaatsen worden gevonden voor nieuwe ontwikkelingen zoals de herinrichting van de Parallelboulevard.

Strategie

Op 3 april 2017 is al door het college van B&W een ontwikkelstrategie voor Noordwijk aan Zee gepresenteerd aan de raadscommissie. Dit om een start te maken en vervolgens de aangekondigde oplossingen voor de parkeerproblemen op haalbaarheid te onderzoeken. Het ging concreet om twee varianten.
Variant A omvat dus een parkeergarage onder het duin van Huis ter Duin, maar wel in combinatie met een garage onder het Vuurtorenplein. Het college meent dat het in totaal gaat om het realiseren van 1.106 parkeerplaatsen bij Huis ter Duin en 210 plaatsen onder het Vuurtorenplein. Aan de economische haalbaarheid hiervan wordt inmiddels getwijfeld.
Met name variant B werd inmiddels daardoor actueel. Die plannen bevatten de ontwikkeling van een viertal parkeergarages verspreid over de kern Noordwijk aan Zee. Met name worden genoemd het Vuurtorenplein, het Wantveld, de Schoolstraat en het Palaceplein.


Variant E

Maar nu gaat in de vraag van het college om extra krediet ook om variant E: het realiseren van een aanvullende parkeeroplossing voor drukke, zomerse dagen. Want zo stelt het college met nadruk: ' Tijdens drukke zomerse dagen zijn alle parkeerplaatsen in Noordwijk aan Zee bezet. Zowel de openbare als de parkeerplaatsen van hotels. Het college schat dat er voor de piekmomenten nog zeker 1500 extra parkeerplaatsen nodig zijn'.

Op de website van de gemeente is te lezen dat een mogelijke oplossing het aanleggen van parkeerplaatsen op en rond een aantal sportvelden is. Die sportvelden worden dan voorzien van het Softs systeem. Dat maakt het mogelijk om het veld te gebruiken als sportveld, parkeerterrein of als zonnepaneel. Er moeten nog proefvelden worden aangelegd om te bekijken of het technisch haalbaar is. Een andere oplossing is de aanleg van een transferium. Op grond van een eerste inventarisatie lijken diverse locaties hier geschikt voor. Er moet echter nog wel nader onderzoek plaatsvinden om de invloed daarvan in kaart te brengen. Nu vraagt het college dus een extra krediet om een en ander verder te onderzoeken.

Met de op handen zijnde fusie en het straks aantreden van een nieuwe gemeenteraad rijst wel de vraag of die nieuwe gemeenteraad zal meegaan met de huidige Noordwijkse visies op dit gebied. Want in de nieuwe gemeente kunnen zich mogelijk weer nieuwe prioriteiten voor doen.
De keuze voor grote ondergrondse parkeeroplossingen zijn niet alleen duur maar vragen ook veel van de infrastructuur in de gemeente. Dan met name de af- en aanvoer routes. Bovendien ontwikkelen nieuwe methodes van vervoer zich in sneltreinvaart. Zelfrijdende auto's in allerlei varianten die je snel van A naar B kunnen brengen zullen binnen afzienbare tijd hun intrede doen. Zowel particulier als openbaar vervoer staan aan het begin van een nieuwe toekomst. Bovendien is erop het gebied van woon- werkverkeer ook van alles aan de hand. Ontwikkelingen die in nieuwe studie zeker dienen te worden meegenomen.

Uit de krant