Het college presenteerde de toekomst met daarbij de parkeeroplossingen. | Foto en tekst: Wim Siemerink
Het college presenteerde de toekomst met daarbij de parkeeroplossingen. | Foto en tekst: Wim Siemerink

Parkeeronderzoek levert twee bruikbare oplossingen op

Algemeen

In de theaterzaal van de Muze presenteerde deze week het college van B&W de resultaten van een onderzoek naar vijf parkeeroplossingen aan de gemeenteraden van Noordwijkerhout en Noordwijk. Een openbare bijeenkomst waarbij geïnteresseerde burgers ook welkom waren.

Er was gekozen voor een presentatie in de Muze en niet voor de Noordwijkse raadzaal omdat daar niet genoeg ruimte zou zijn voor de gemeenteraden en de ruim 50 geïnteresseerde burgers. Vanuit de Noordwijkse gemeenteraad was er behoorlijk belangstelling van vertegenwoordigers van de politieke partijen. Vanuit Noordwijkerhout was die belangstelling er nauwelijks.


Kwaliteitsslag

Burgemeester Rijpstra legde in zijn opening uit dat vragen stellen was voorbehouden aan de politici en dat er vanuit het publiek geen vragen mochten worden gesteld. Hij legde uit dat het college hun droom wil waar maken met een kwaliteitsslag op en rond de K.W. Boulevard, de zogenaamde kustzone. Duidelijk werd dat dit alleen mogelijk is als de grote parkeerprobleem eerst worden opgelost. Wethouder Bakker liet aan hand van foto's, filmpjes en ontwerpschetsen de komende ontwikkelingen zien en wat zoal mogelijk is. Het onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat er voor de lange termijn oplossingen dienen te worden gerealiseerd indien de politiek de ultieme droom van 7 sterrenbadplaats ooit wil waar maken.


Komende ontwikkelingen

Op dit moment liggen er tal van plannen klaar om uitgevoerd te worden. Toekomstige ontwikkelingen waarbij het parkeren van groot belang is. Daarbij voorzag de wethouder ook in de toekomst nog een toename van het gebruik van de auto. Er is nu al berekend dat het realiseren van de Noordwijkse droom een structureel tekort van niet minder dan 1100 parkeerplekken gaat doen ontstaan. De voorgenomen ontwikkelingen aan de Maarten Kruytstraat, het Jan Kroonsplein en het Wantveld en het voorgenomen parkeerverbod op de K.W. Boulevard spelen daarin een rol.
Met de auto even snel een Boulevardje pikken gaat in de toekomst moeilijk worden. Want de K.W. Boulevard wordt een gebied waar de auto slechts te gast is en zich moeizaam kan verplaatsen tussen vers opgeworpen extra duinen.


Keuze uit 2 varianten

Het onderzoek betrof dus 5 varianten waarvan er echter direct al 3 konden worden weggestreept. De overgebleven mogelijkheden gaan om het realiseren van grote parkeer garages. Het college stuurt aan op variant A, parkeergarages aan beide uiteinden van de K.W. Boulevard. Aan de westzijde van Huis ter Duin wil men graag een multifunctionele oplossing met 2 ondergrondse parkeerlagen. Met daar de mogelijkheid van benutten als congresruimte. Onder het Vuurtorenplein nog eens een garage met 2 ondergrondse lagen. Bij variant zijn de totale investeringen bijna vijftig miljoen euro. Met deze oplossing gaat er wel per jaar zes ton minder aan parkeergeld binnen komen.

De tweede mogelijkheid is Variant B, een viertal parkeergarages verspreid in het dorp. De investeringen zijn daarbij iets minder, maar geschat werd dat er dan bijna anderhalf miljoen euro minder parkeergeld in het laatje komt. Bovendien zou er meer zoekverkeer door het dorp gaan rijden. Er bleek ook nog een derde optie en dat is het aanleggen van een transferium, parkeerruimte op afstand met haal en brengservice richting strand en winkelgebied.


Vraagtekens

Vanuit de aanwezige Noordwijkse politiek kwamen er een aantal vragen. Noordwijkerhouters lieten zich helemaal niet horen. We noteerden de angst dat Noordwijk een jarenlange in een bouwput zal veranderen en zagen vraagtekens geplaatst bij vragen over de infrastructuur die nu onvoldoende ruimte biedt voor aan- en afvoer van de nieuwe verkeersstromen die gaan ontstaan. Voorlopig gaat het college wel door met voorbereiding om de dromen waar te maken.

Uit de krant