Burgerparticipatie

Algemeen

In de komende jaren zullen lokale politici steeds meer gaan aandringen op burgerparticipatie. En daarbij vooral vroegtijdig de burgers inschakelen. Zodat de voorhanden zijnde kennis al direct openbaar wordt en politici en met name wethouders niet hoeven toegeven dat bij hen de benodigde kennis ontbreekt.


Het gaat bij burgerparticipatie vooral om het proces. Het proces rondom de fusie heeft aangetoond dat een burgerparticipatie totaal iets anders is dan het organiseren van avondjesbij de lokale horeca ,waar burgers mogen komen om zich uit te spreken. Ingeschakelde burgers willen resultaat zien van hun inspanningen. Als visie, meningen, oplossingen en taakverdeling aanleiding zijn voor heftige discussies is de kans heel groot dat burgers, die wel over voldoende kennis en kunde beschikken, toch afhaken. En ik maak mij zorgen dat 'doe -democratie' niet alleen gaat zorgen voor spanningen tussen burgers en politici maar ook voor spanning tussen burgergroepen onderling. Bovendien dreigt ook dat de grondrechten van minderheidsgroepen nadrukkelijk in het gedrang komen. En dat de sociale cohesie niet toe maar af neemt.

Deze week kozen burgers een nieuw gemeentelogo. In de gemeenteraad was eerder al discussie omdat een raadslid nadrukkelijk betoogde dat een logo niet zomaar een plaatje is. Terwijl anderen dit juist een kans achtte om de burgers mee te laten doen, bepleitte het bedoelde raadslid juist om in dit verband alleen professionele deskundigheid aan te wenden. Het raadslid kreeg niet zijn zin, slechts achteraf een schouderklopje van de landelijke club van logo-ontwerpers. Maar de eigenzinnige lokale politiek , die dacht wel over voldoende kennis te beschikken, bewandelde de al uit gestippelde weg. En uiteindelijk kozen de wijze burgers voor een ontwerp van een gerenommeerd bureau. Welk bureau ter plekke €5000,- kon incasseren. Voor velen veel geld, voor bureaus een fooitje. Want het grote geld komt pas in het vervolgtraject. Bij het uitwerken van de huisstijl, het bijbehorende drukwerk, de productie van gebruiksvoorwerpen zoals koffiekopjes en het beplakken van de diverse voertuigen etc.

De politiek trots op zichzelf en noemt het een excellent voorbeeld van burgerparticipatie. Maar dat klopt niet. De geldende regels die deskundigen opstelden met betrekking tot burgerparticipatie zeggen heel iets anders.
Ik som even op: 1 .Nodig niet iedereen uit maar kies je publiek. 2. Draag zorg voor een contact tussen 'mens en mens' en niet tussen mens en overheid. 3. Een onderwerp moet altijd gaan over de dagelijkse praktijk van de inwoners. 4. Het onderwerp is nooit incidenteel maar altijd structureel. 5. De uiteindelijke beslissing wordt niet voor maar na het participatietraject genomen door de gemeenteraad.
Conclusie? De vermeende burgerparticipatie bij de logokeuze bewijst opnieuw dat de lokale politiek nauwelijks beseft wat burgerparticipatie in werkelijkheid is.

Uit de krant