Het huidig OV heeft nauwelijks passagiers omdat forensen door de tijdsduur voor de auto kiezen. | Foto: W. Siemerink
Het huidig OV heeft nauwelijks passagiers omdat forensen door de tijdsduur voor de auto kiezen. | Foto: W. Siemerink

Openbaar vervoer van en naar de Bollenstreek tijdrovend

Algemeen

Op initiatief van D66 schonk de Noordwijkse politiek uitgebreid aandacht aan een notitie over de verstedelijking en de mobiliteit in onze streek. De noodzakelijke doorstroming is en blijft een groeiende zorg.

Oplossingen zoeken in een verdere uitbreiding van het wegennet zijn volgens D66 begrensd en bovendien te zeer belastend voor de bewoonde en de landschappelijke omgeving. Brede vierbaanswegen passen niet in een duurzame, groene Duin- en Bollenstreek. Op provinciaal niveau zijn er inmiddels wel initiatieven om het openbaar vervoer te verbeteren. Mogelijk biedt het kansen om daarop aan te sluiten met gewenste regionale oplossingen. Maar dan moeten de Bollenstreekgemeenten hun aandacht verplaatsen en het OV en niet automobiliteit en parkeeroplossingen centraal stellen.

De forensen in de streek kiezen nog steeds voor het snellere vervoer per eigen auto. Het huidige openbaar vervoer in onze omgeving zou daarom zodanig verbeterd moeten worden dat het qua reistijden kan concurreren met de tijdsduur per eigen auto. Op dit moment laten de Bollenstreekgemeenten praktische mobiliteitsoplossingen over aan de Regio Holland Rijnland. Die echter geenszins oplossingen aanbiedt aangaande de echte problemen in onze streek.


Lokaal deskundige

Aan tafel kwam de Noordwijkse deskundige Joseph Evers, emeritus hoogleraar operations research en logistiek aan de TU Delft. Die bepleit al langere tijd een volstrekt andere opzet van het OV in deze streek. Zijn oplossing kan het plaatje positief veranderen en de reistijden per OV acceptabel maken. Evers over zijn ideeën: 'Uit een rekenexercitie met een gangbaar vervoerskundig rekenmodel blijkt dat zo'n opzet tijdens de spitsen op termijn zal leiden tot een verdubbeling van het OV-gebruik en meer. Praktisch gaat het om het kiezen voor een intelligent systeem voor de inzet van bussen en de communicatie met reizigers en bussen'.

Hij keek uiterst kritisch naar de rol van Holland Rijnland in deze. Hij bepleitte een daadkrachtige Noordwijkse aanpak om in onze omgeving de problemen te helpen oplossen.
Wethouder Salman legde uit dat de gemeenten, vertegenwoordigd door Holland Rijnland, wel degelijk een bijdrage leveren aan de verbetering van het OV in de streek. Hij noemde de rol van de gemeenten echter wel zeer beperkt, in ieder geval veel beperkter dan de rol van de grote steden, de provincie, de NS en Arriva. In 2020 zou voor het streekvervoer de nieuwe concessie worden aanbesteed, wat mogelijk kansen biedt. Salman bepleitte om na te denken over het hierbij betrekken van het sociaal domein, zoals leerlingenvervoer en het wmo-vervoer.
Het bleef onduidelijk of er bij Holland Rijnland de wensenlijstjes zijn, met de praktische oplossingen voor onze streek. Wethouder Salman merkte wel op dat de bekritiseerde plannen voor zogenaamde Hoogwaardig OV richting Schiphol eigenlijk al als een besluit zijn vastgelegd.


Motie

De onderlinge discussie van de Noordwijkse politiek leverde niet veel meer op dan steun voor de visie van de heer Evers. In de raadsvergadering nam de raad daarop een motie aan. Hierin de oproep aan het college om snel, in goed overleg met de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek, initiatieven te nemen om een structurele verbetering van het openbaar vervoer binnen de streek op de beleidsagenda te krijgen. En daarbij te bevorderen dat het uitgebreide wensenlijstje van de gemeente Noordwijk heel veel aandacht krijgt. Er wordt o.a. gepleit voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de stations in de Bollenstreek voor fiets, OV en auto.

Men ziet ook graag dat met pendelbussen op de stations Leiden, Voorhout, Hillegom en Sassenheim, wordt geanticipeerd op het schema van het railvervoer. Tevens leeft de wens om het OV voor de Duin- en Bollenstreek onderdeel te laten zijn van het omgevende stedelijke OV. Zodat reistijden aanzienlijk worden verkort.

Uit de krant