Bureau Aan Zee won de prijsvraag voor het logo van de nieuwe gemeente. | Foto: Piet de Boer
Bureau Aan Zee won de prijsvraag voor het logo van de nieuwe gemeente. | Foto: Piet de Boer Foto: Caroline Spaans

Bekritiseerd en geprezen

Algemeen

De nieuw te vormen gemeente Noordwijk zal zich direct kunnen presenteren met een nieuwe huisstijl en bijbehorend logo. Want deze week maakte een jury, bestaande uit inwoners die zich daarvoor hadden aangemeld, de keuze. Een ontwerp van het Noordwijkse Bureau aan zee bleek uiteindelijk het meest te worden gewaardeerd.

Om zover te komen was eerder door de gemeenteraden besloten om een wedstrijd te organiseren. Een raadswerkgroep nam de begeleiding van het uit te voeren proces op zich. Er meldden zich 16 deelnemers aan die onder strikte voorwaarden gelegenheid kregen om een logo te ontwerpen. Welke wel gekoppeld moest kunnen worden aan een bijbehorende, in algemene zin te gebruiken huisstijl.

De Beroepsorganisatie voor Nederlandse Ontwerpers, waar informatie werd ingewonnen, uitte openlijk kritiek op de manier waarop tot de keuze van zo iets belangrijks als een logo was besloten. De bestaande beroepscode zou bij deze wedstrijd simpelweg zijn genegeerd. Er werd door BNO benadrukt dat het om iets heel belangrijks gaat waarbij door velen het belang van een goed logo en bijbehorende huisstijl wordt onderschat. Omdat het om veel meer gaat dan alleen maar een plaatje.
Maar de raadsgroep bleef doorgaan op de ingeslagen weg. En de 16 inzendingen werden beoordeeld door de raadsgroep. Die er zelf een vijftal selecteerde, voordat er een uiteindelijke keus mocht worden gemaakt. De uiteindelijke keus werd overgelaten aan de inwoners die zich op een speciale bijeenkomst in de Witte Raaf mochten uitspreken.


Uiteindelijke winnaar

In een eerste stemronde vielen er al 3 ontwerpen af. Waarna de keus opnieuw gemaakt mocht worden uit de 2 overgebleven ontwerpen. De uiteindelijke winnaar werd dus het Noordwijkse bureau Aan Zee. Een bureau wat zich wil onderscheiden en co-creatie heel hoog in het vaandel draagt. Het bureau draagt uit dat zij een service-design-bureau willen zijn dat producten en diensten ontwerpt, ontwikkelt en doorlopend optimaliseert.

Na afloop spraken politici over een spannende ontknoping en van een mooi voorbeeld van geslaagde burgerparticipatie.


Discussie

Via de sociale media was er direct al uitgebreide discussie. Waarbij niet alleen veel teleurstellingen werden geuit over de uiteindelijke keus. Maar waarbij zelfs werd gesuggereerd dat het niet eerlijk zou zijn verlopen omdat het tellen van stemmen niet in de openbaarheid zou zijn gebeurd. Anderen konden zich echter juist goed vinden in de keuze en vonden dat het ook ging om de uitleg welke bij het winnende logo werd gegeven. Het zou belangrijk zijn dat de letter 'N' in dit logo domineert. Ook werd het ogenschijnlijk ontstaan van een schild aangehaald. Wat betrouwbaarheid en autoriteit zou uitstralen en samen met de openheid van het logo zou staan voor toegankelijkheid van de nieuwe gemeente.

Uit de krant