Afbeelding

Goede ideeën voor een nieuwe toekomst als badplaats

Algemeen

Noordwijk is op jacht naar de titel Bad Noordwijk. Om hiermee vooral de Duitse markt te kunnen bewerken en onze oosterburen te verleiden op kosten van de verzekeraar in Noordwijk te werken aan een gezonde toekomst.

In dat kader werden studenten aan de Internationale Hotelschool in den Haag door Noordwijk uitgedaagd om alle mogelijkheden die de badplaats hierbij biedt te vertalen naar een bruikbaar project.


Inspirerend

De ledenvergadering van de NOV werd door de presentatie van deze projecten een bijzonder inspirerende avond. Want in Huis ter Duin stonden 4 groepen studenten klaar om de Noordwijkse ondernemers deelgenoot te maken van hun uitgewerkte ideeën. In flitsende podiumpresentaties probeerde ze een vierkoppige jury en de aanwezige ondernemers te overtuigen dat juist hun idee kon worden uitgewerkt tot een bruikbaar project.

De jury koos uiteindelijk voor het ontwikkelen van een app terwijl het aanwezige publiek een duidelijke voorkeur had voor Noordwijk's Community Farm. Een project waarbij lokale vrijwilligers moeten worden ingeschakeld om gezond voedsel te produceren welke producten in de diverse winkels en restaurants kan worden aangeboden.


Trendwatcher

Er was deze avond ook nog een bijzondere gast die in sneltreinvaart de ondernemers wees op kansen en mogelijkheden. Noordwijk is uniek, was de conclusie van deze gast en trendwatcher Lieke Lamb. Zij stelde dat juist in de toeristische sector rekening moet worden gehouden met de veranderingen. Zij wees voorzichtig op hypes die altijd van tijdelijke aard zijn.

Een hype definieerde zij als een verschijnsel dat heel veel media-aandacht krijgt en daardoor vaak veel belangrijker lijkt dan het in werkelijk is. Een trend is iets geheel anders ook al omdat er aanvankelijk maar al te vaak is sprake is van weerstand en ongeloof

Volgens Lieke Lamb gaat het ontwikkelen van een trend stapsgewijs en is er bovendien per generatie sprake van verschillende inzichten omdat iedere generatie zijn eigen gedrag kent.


Kansen

In Noordwijk wordt nadrukkelijk ingespeeld op een nieuwe trend. Met de naam Bad Noordwijk wil men de badplaats presenteren als een plekje worden waar je kan werken aan gezondheid en er dus een langer leven kan worden gegarandeerd. Dat geeft kansen voor meerdere doelgroepen en bepaald niet alleen voor ouderen. De juiste accommodatie en aangepaste faciliteiten aanbieden geeft volop extra kansen.

Kansen die de NOV in samenwerking met de gemeente en Noordwijk Marketing wil gaan benutten. Hierbij zijn geld, strategie en ondernemerschap de basisvoorwaarden. Maar de goede ideeën van de Haagse studenten passen hier natuurlijk heel goed in.

Uit de krant