De politiek maakt zich zorgen over de veiligheid in het verkeer. | Foto en tekst: Wim Siemerink
De politiek maakt zich zorgen over de veiligheid in het verkeer. | Foto en tekst: Wim Siemerink

Vragen over verkeersveiligheid

Algemeen Politiek

Deze week was er de jaarlijkse evaluatie van het Verkeersveiligheidsplan Noordwijk, waarbij de Noordwijkse politiek zich eerder ongerust dan tevreden leek te voelen. Want terwijl de presentatrice concludeerde dat in Noordwijk het wegennet qua veiligheid op orde is, kwamen er ongeruste vragen over de veiligheid van fietsers en bromfietsers.

Het ingenieursbureau van de gemeente Noordwijk is het uitvoerend ambtelijk orgaan. En hier is er grote tevredenheid over de uitvoering van de nieuwe wegen binnen de kernen. De politiek was er niet zo gerust op en had vragen over o.a. de fietserveiligheid op de Huis ter Duinstraat.
Wat met name duidelijk werd, is dat de registratie van ongevallen en slachtoffers een aantal jaren veel te wensen over liet. En ook de huidige registratie geeft reden tot vragen. Omdat de registratie van directe slachtoffers en die waarbij pas later blijkt dat er letsel is opgelopen, ook weer verschilt van voorgaande registraties. Zodat de bestaande cijfers eigenlijk ondeugdelijk kunnen worden genoemd. En die bleken vervolgens nog eens niet actueel te zijn. Maar die werden in 2015 geregistreerd.

De politiek toonde zich gezien het aantal verduidelijkingsvragen geïnteresseerd en tegelijkertijd bezorgt. Daarbij kwam 'de ongehoorzaamheid van de weggebruiker' ter sprake. Hierbij werd handhaving en politie-inzet als middel werd voorgesteld om telefonerende weggebruikers en het negeren van verkeersborden, snelheidsbeperkingen en ander ergerlijk gedrag aan te pakken. Daarnaast was er aandacht voor het groeiend aantal ongevallen met scootmobielen. Waarbij natuurlijk vooral ouderen betrokken zijn. Daar werden echter nauwelijks suggesties gedaan om dit probleem serieus aan te pakken. Omdat dit soort weggebruikers alleen maar in aantal zal toenemen. lijkt meer aandacht echter wel op zijn plaats.

Nadrukkelijk kwam het schoolbreng-gedrag ter sprake. De deskundigen pleiten voor het lopen en fietsen naar school. Daarbij dienen echter niet alleen de ouders te worden gestimuleerd hun (rij)gedrag aan te passen. Maar zal er vooral ook aandacht moeten zijn voor de inrichting van de toegangswegen.

Uit de krant