Afbeelding

De Jutter schakelt over op IPC

Algemeen

De Jutter is op dit moment de enige basisschool in Noordwijk die met het snel groeiende IPC gaat werken. IPC, dat staat voor International Primary Curriclum, is een onderwijsprogramma voor de zaak- en creatieve vakken voor basisschoolgroepen 1 t/m 8, waarbij effectief leren centraal staat. "Wij willen het onderzoekend leren en de 21ste eeuwse vaardigheden een plek geven in ons onderwijs. IPC komt tegemoet aan de leerbehoeften van het kind dat straks volwassen is", aldus schooldirecteur Gea Baars.

De Jutter heeft na een proeftraject besloten dit schooljaar 2017-2018 met IPC te gaan werken. IPC is een curriclum met een geïntegreerd aanbod van alle vakken. Aan de hand van onderwerpen die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van kinderen worden vakken ingevuld. Het programma stimuleert kinderen om beter te leren en hun talenten te ontdekken. Ze worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren doelgericht te werken aan kennis, vaardigheden én inzicht. Ze leren onder meer samenwerken, oplossingen zoeken en samenhang ontdekken. "En het mooie van IPC is dat het niet stopt bij de schoolmuren. Kinderen worden uitgedaagd om ook daarbuiten ermee door te gaan", stelt IPC-directeur Paul de Gouw. Gea Baars vult hem aan: "Wat ons enorm aanspreekt aan IPC is dat het ook eigenaarschap van de leerlingen wordt, dat ze leren zichzelf in te schalen waar ze staan."

Op de Jutter is het team van plan om in de ochtenduren met de leerlingen van groepen 3 t/m 8 aan de basisvakken te werken en de middaguren te benutten voor het onderzoekend leren, zo laat directeur Baars weten. "En wat ik zo grappig vind, is dat we het als team al over IPC-en hebben. Het is gewoon een werkwoord geworden. Dat zegt wel iets. Het is een metafoor dat IPC bestaansrecht krijgt op de Jutter." Ze benadrukt dat álle leerlingen van de Jutter meeliften op IPC: dus ook de hoogbegaafde kinderen, die uit de wijde omtrek naar de basisschool komen, evenals groepen 1 en 2.
IPC werkt niet met boeken, maar met zogeheten units. Deze onderwerpen (er zijn er meer dan tachtig waaruit de lidscholen kunnen kiezen) komen gedurende 6 à 8 weken in alle zaak- en creatieve vakken terug. Een IPC-unit heeft elke keer dezelfde structuur met een startpunt, kennisoogst, thema-uitleg, onderzoeks-, verwerkingsgactiviteiten en een afsluiting waar ouders bij worden betrokken. Een leerwand hoort daar ook bij, om voor kinderen en ouders visueel te maken waar aan gewerkt wordt en is. Bij de start van het nieuwe schooljaar beginnen op de Jutter groepen 1 en 2 met het thema 'Aan tafel'; groepen 3 en 4 met 'Wij zijn wat we eten', groepen 5 en 6 met 'Luchthaven'en groepen 7 en 8 met 'Nederland Waterland'.

Bij IPC worden geen standaardboeken gebruikt. Leerkrachten moeten de lessen zelf voorbereiden, materialen ontwikkelen en de lokalen aankleden. Gea Baars: "We zijn een week voor de start van het schooljaar begonnen met een training en gedegen voorbereiding, want we willen het meteen goed neerzetten. Het hele team van de Jutter is enthousiast. Om IPC stevig te implementeren laat ik niet één maar twee leerkrachten opleiden tot coördinator."
 

Uit de krant