Wethouder Bakker moest de gemeenteraad overtuigen dat van staatssteun geen sprake zou zijn bij mogelijke publiek/private  parkeeroplossingen. | Foto: WS
Wethouder Bakker moest de gemeenteraad overtuigen dat van staatssteun geen sprake zou zijn bij mogelijke publiek/private parkeeroplossingen. | Foto: WS

Ontwikkeling Hotel en Residence Oranje opnieuw vertraagd

Algemeen Politiek

Na afloop ontkende Carla Drijver (D66) dat ze na een schopje onder de tafel haar standpunt had gewijzigd. Zij zei dat ze zich pas later besefte dat het collegevoorstel eigenlijk niet kon. Maar erg overtuigend klonk haar verklaring niet.

Het ging bij aanvang van de commissievergadering van dinsdag om het agendapunt met het collegevoorstel om het ontwerpbestemmingsplan Hotel en Residence Oranje. Om dit ter inzage te leggen als er een anterieure overeenkomst is gesloten of er een ontwerp - exploitatieplan gereed is. Plus een mandaat aan het college om ondergeschikte wijzigingen te mogen aanbrengen. Op voorstel van PvdA/GL werd dit echter van de agenda gehaald. Omdat Koppel vond dat hij de details van de anterieure overeenkomst eerst moest kennen. Hij vond daarbij niet de fractie van Lijst Salman maar wel die van PUUR aan zijn zijde.


11 voor, 10 tegen

Een stemming bleek dus noodzaak en daarbij was er een opmerkelijk en belangrijk detail. Niet de aanwezigen commissieleden op deze avond waren beslissend op dit punt. Maar de zetelverdeling in de gemeenteraad blijkt dan leidinggevend. Daarbij bepalen de fractiestandpunten en dus was de ene stem van D66 beslissend. Waarom Carla Drijver van het eerder ingenomen fractiestandpunt af week valt slechts te raden. Duidelijk was dat het voorstel om het van de agenda te halen, nu met minimale meerderheid van 11 voor en 10 tegen, werd aangenomen.


Gewoon besproken

In de fractiebijeenkomst van D66 had men, zo meldde men na afloop, het agendapunt zonder bezwaar gewoon besproken. Dit lijkt logisch omdat D66 altijd al een snelle realisatie van het project belangrijk vond voor Noordwijk. Maar nu was vertraging een feit. Daarom moest wethouder Bakker (PUUR) wederom, en opnieuw op aandringen van zijn eigen partij, met een collegevoorstel terug naar het huiswerklokaal.


Opvallend

Wethouder Bakker erkende een dag later dat de anterieure overeenkomst nog niet helemaal compleet is. Toch achtte hij het verantwoord om de commissie voor te stellen om het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te leggen. Hans Bakker: 'We willen graag de vaart er in houden. Daarom kwamen we nu al met het raadsvoorstel. Ook al omdat we in heel constructief overleg met de Hotels van Oranje tot mooie dingen blijken te komen. Natuurlijk wisten we ook wel dat een raadsbesluit niet zonder een anterieure overeenkomst kan worden genomen. Maar we waren van mening dat we in nauw overleg met de commissie, in het belang van Noordwijk, toch wel met dit voorstel konden komen'.
Bijzonder opvallend was dat de wethouder niet in de gelegenheid werd gesteld om de commissie nader uitleg te geven. Simpelweg omdat het hele onderwerp door het ordevoorstel van de PvdA/GL van de agenda werd gehaald voordat er überhaupt aandacht aan werd gewijd.


Staatssteun

Tijdens de raadsvergadering van donderdag kwam een brandbrief ter sprake welke pijlsnel door de advocaat van HVO naar aanleiding van het besluit van de commissie was ingebracht. Hierin werd geprotesteerd tegen de gang van zaken. Ook werd de angst uitgesproken dat een gemeentelijke financiële bijdrage aan parkeerplaatsen in de toekomstige parkeerkelder in Oranje Residence kon worden aangemerkt als staatsteun. Daarnaast werd opgemerkt dat gebruikelijk initiatiefnemers zelf hun haalbaarheidsonderzoeken betalen en dat in het geval van de Noorlandergroep en parkeren in het Duin van Huis ter Duin de gemeente gaat meebetalen aan het onderzoek. Wat dan ook weer staatssteun zou kunnen zijn.
Wethouder Bakker werd daarom extra aan de tand gevoeld over het begrip staatssteun wanneer de gemeente mee gaat betalen aan publiek/private parkeeroplossingen. Hij verzekerde de raad bij herhaling dat in beide gevallen van 'staatssteun' geen sprake is. Daarnaast dat de toezeggingen aan de HVO dus gewoon kunnen worden nagekomen. En dat het €250.000,- kostende haalbaarheidsonderzoek naar parkeeroplossingen gewoon kon worden gehouden.

Uit de krant