Afbeelding

Wel laadpalen voor auto's maar niet voor fietsen

Algemeen Politiek

opladen ♦ Koen van Asten (D66) had in de raadsvergadering hevige kritiek op wethouder Fles. Deze zou nauwelijks actief zijn om de duurzaamheid belangrijk te maken en het coalitieakkoord hierover aan haar laars lappen.

Dat deed hij tijdens de behandeling van het raadsvoorstel om het komen tot een open marktmodel bij het plaatsen van laadpalen. Daarbij verleent de gemeente toestemming om Iaadpalen te plaatsen op aanvraag van een eigenaar van een elektrische auto. De gemeente blijft hierbij echter passief en zorgt slechts voor het bijbehorende verkeersbesluit en de bebording. Investeringen zijn daarbij voor commerciële bedrijven.
Ook bij deze discussie kwam het parkeren ter sprake. Theo Alkemade (CDA) was hierover uitgesproken. Laadpalen mogen wat het CDA betreft niet exclusief beslag leggen op de bestaande parkeermogelijkheden. Hij kreeg nadrukkelijk de steun van de fractie van Puur. Alkemade had een advies aan de wethouder: 'Opladen van elektrische auto's kunnen we simpelweg toestaan buiten het dorp, bijvoorbeeld op 'Gravendijk'. Oplaadpunten voor elektrische fietsen blijven voorlopig slechts op het verlanglijstje van D66 staan. De wethouder was niet van zins hieraan openbare faciliteiten te verlenen. Volgens de wethouder hebben moderne elektrische fietsen zo'n grote actieradius dat openbare laadpalen overbodig zijn. Bij de komst van bewaakte fietsenstallingen is die mogelijkheid er wel. Bovendien zijn er diverse ondernemers die oplaadpunten willen gaan aanbieden.
Van Asten ergerde zich zichtbaar aan het gebrek aan daadkracht bij het college en drong bij de wethouder aan op een inhaalslag. Hij herinnerde fijntjes aan de verplichting om te zorgen dat Noordwijk in 2030 energieneutraal is.

Uit de krant